Noget tyder på, at kunsten er et "kussehår" fra at blive opslugt af magten. Alene det, at alle magthaverne - helt forudsigeligt - fra kulturminister til administratorer, politikere og Jon Stephensens kollegaer, med en enkelt undtagelse, har travlt med at dementere, siger, at teatermanden har helt ret. Hvor er drømmene og visionerne? Hvor er de store fortællinger om det, vi kan sammen?
Engang, da der også var krise, var energien og lysten til at engagere sig i andet end sig selv og sin egen håbløse ligegyldige karriere, langt større end i dag. Dengang var fællesskabet og kærligheden mellem mennesker den bærende kraft. Det kom der stor kunst ud af. Men i dag har kunsten svært ved at se sig selv i en større sammenhæng. Hvem fortolker og sætter ord på tidens vilde sult efter menneskelig anstændighed og værdighed? Hvem giver småborgerne og mørkemændene i vores regering og i DF baghjulet? Hvem puster liv i vores splittede opposition og løfter den op over andet end det dagsaktuelle? Hvem inviterer til en fest, der er langt sjovere og anderledes end den triste stampen på stedet, som politikerne og meget af tidens kunst spiller op til? Hvem inviterer til et menneskeligt fællesskabet, der også handler om alt det sjove vi kan, i stedet for at så usikkerhed om fremtiden? Hvorfor spille død før det er strengt nødvendigt! I dag er den tredie statsmagt, medierne, ikke længere kulturinstitutioner, der er underlagt en kulturel forpligtelse. Indholdet er ligegyldigt, bare det er godt TV og god radio. Og hvem definerer det? Gæt engang: Medierne selv. De er gatekeepere og ingen egenart komme til orde for tidens mainstream. Indholdet er underordnet mediernes selvforståelse. Det kommer der ikke ny vedkommende kunst ud af
Men tag ikke fejl: Tiden er til en politik, der handler om andet end frygt for det ukendte og fremmede. Der er et eksistentielt behov for en kunst, der vil andet og mere end "mig selv" og tjene penge. Medieprofessionalismen og kommercialiseringen har forlængst spillet fallit. Det ved alle, undtagen medierne, de borgerlige politikere og kulturadministratorerne. "De umenneskelige tider vækker de sovende engle" skrev Antoine de Saint-Exupery engang. Gid det var så vel
Engang, da der også var krise, var energien og lysten til at engagere sig i andet end sig selv og sin egen håbløse ligegyldige karriere, langt større end i dag. Dengang var fællesskabet og kærligheden mellem mennesker den bærende kraft. Det kom der stor kunst ud af. Men i dag har kunsten svært ved at se sig selv i en større sammenhæng. Hvem fortolker og sætter ord på tidens vilde sult efter menneskelig anstændighed og værdighed? Hvem giver småborgerne og mørkemændene i vores regering og i DF baghjulet? Hvem puster liv i vores splittede opposition og løfter den op over andet end det dagsaktuelle? Hvem inviterer til en fest, der er langt sjovere og anderledes end den triste stampen på stedet, som politikerne og meget af tidens kunst spiller op til? Hvem inviterer til et menneskeligt fællesskabet, der også handler om alt det sjove vi kan, i stedet for at så usikkerhed om fremtiden? Hvorfor spille død før det er strengt nødvendigt! I dag er den tredie statsmagt, medierne, ikke længere kulturinstitutioner, der er underlagt en kulturel forpligtelse. Indholdet er ligegyldigt, bare det er godt TV og god radio. Og hvem definerer det? Gæt engang: Medierne selv. De er gatekeepere og ingen egenart komme til orde for tidens mainstream. Indholdet er underordnet mediernes selvforståelse. Det kommer der ikke ny vedkommende kunst ud af
Men tag ikke fejl: Tiden er til en politik, der handler om andet end frygt for det ukendte og fremmede. Der er et eksistentielt behov for en kunst, der vil andet og mere end "mig selv" og tjene penge. Medieprofessionalismen og kommercialiseringen har forlængst spillet fallit. Det ved alle, undtagen medierne, de borgerlige politikere og kulturadministratorerne. "De umenneskelige tider vækker de sovende engle" skrev Antoine de Saint-Exupery engang. Gid det var så vel